Hívás: +48 22 511 11 11
Írjon nekünk: streetcom@streetcom.hu

Fogyasztói ajánlású marketinggel foglalkozunk!

Több száz kampányt folytattunk le sok üzletágban!

10.04.2013

Az ajánlásnak van neme? Ha igen, akkor az a nő?

A termékekkel kapcsolatos vélemények terjesztése valóban inkább női, mint férfi tulajdonság? Milyen kapcsolat van a nők magától érthetődő beszélgető, kapcsolatfelvevő és információmegosztó kedve és a szóbeszéd-marketing kampányok sikeressége között? Mondhatjuk, hogy az ajánlásoknak neme van? Feltesszük, hogy igen. És természetesen – a női nemről van szó.

A felmérések bebizonyították, hogy a termékeket keresők 92%-a számára legszavahihetőbb információforrások a barátok és családtagok. A fogyasztók 70%-a hisz az interneten elhelyezett fogyasztói ajánlásnak, és csal 47%-uknak van bizalma a televíziós reklámokhoz. (Nielsen Global Trust, Advertising and Brand Messages2012).Ez az értékesítés során is érvényesül, hiszen vásárlói döntések 20-50%-át ajánlás hatására hozzák meg (McKinsey, A new way to measure word-of-mouth marketing, 2010). Viszont a márkákhoz kapcsolódó beszélgetéseknek csak 9%-a hat negatívan marketing szempontból. (KellerFayGroup, 2007).Érdemes azt is megjegyezni, hogy leggyakrabban a nők hozzák meg a vásárlói döntéseket – még a hagyományosan férfiasnak számító termékcsoportok.esetén is. A nők tanácsot adnak férfiaknak, vigyáznak a háztartásokra és ők az olyan tipikusan férfias termékkategóriák beszerzői is mint az autók és a sör. Marketing ajánlás alapja a hajlandóság arra, hogy az emberek megosszák az információikat, hogy kifejezzék véleményüket, valamint a pletykáljanak. A fogyasztók elkezdnek terjeszteni egymás között fontos, termékekel és szolgáltatásokkal kapcsolatos marketing tartalmakat, Csak azt kell, hogy képesnek kell lenni befolyásolni őket, és a megfelelően kiválasztott eszközökkel élni. A nők, mint fogyasztók kivételesen hajlamosak az újdonságok megismerésére, tesztelésére és az információk átadására. Talán ez is összefügg a nők természetes beszélő hajlamával? Természetüknél fogva ilyenek? Hagyjuk meg ezt a szempontot a gender-pszichológusoknak és szociológusoknak.
Nézzük inkább a tényeket, amik igazolják a tézist, hogy a javaslat nőnemű.
1. A nők mindenről beszélnek. Ez fontos a termékkategóriák esetén is, amelyekkel a szóbeszéd-kampányok foglalkoznak. A hölgyek leggyekrabban ahgyományosan női termékek márkéit ajánlják mint például az élelmiszer, kozmetikumok, termékek gyerekeknek, takarítószerek, étrendkiegészítők. Viszont ugyanilyen aktívan részt vesznek a háztartási és konyhaelektronika illetve a pénzügyi szolgáltatások terén. A nők ajánlják termékeket a férfiaknak, az urak pedig megbíznak bennük. Egy férfi tusfürdőkkel kapcsolatos reklámkampány a Streetcom által szervezett szóbeszéd-kampányba kizárólag női résztvevőket hívtak meg. Ez a annak a megbízókkal közös megállapításnak az eredménye, hogy senki nem tudja jobban értékelni jobban a férfi illatát, mint a nők.
2. Az nők közül is különösen az anyák érzékenyek más anyák véleményére. A fiatal anyák a kampányokban elkötelezetten közreműködő női fogyasztók különleges, és egy nagyon aktív csoportját alkotják. Ajánlások ereje ebben az esetben,a megbízhatósághoz köthető. Ezt bizonyítja az anyák kivételes elkötelezettsége a kampányokban hogy hangot adhassanak véleményüknek a gyermekek készült termékekről. AStreetcom saját felméréseiben (2012 június) 93%-a nő úgy nyilatkozott, hogy az első babakozmetikum megvásárlása előtt kikérte ismerős anyukák véleményét. 80%-uk döntött már úgy, hogy nem vásárol meg valamilyen terméket, az ismerősei negatív véleménye miatt.Van-e tehát abban ha azt mondjuk, hogy az anyák gyakorolják az első hatalmat a piacon?
3. A nők nagyon különböző – mindig lehet találni közöttük egy csoportot, amely meggyőzően tud beszélni gyakorlatilag bármilyentermékről.Arésztvevő hölgyek kiválasztása a szóbeszéd-marketing kampány a sikerének kulcsa.A nőknek nagyon különböző igényeit és érdeklődésük van – és szívesen beszélnek róluk. Jó választás odafigyelésen múlik. Van a kijelöltcsoportnakmindig nagynak kell lenni?Nem feltétlenül, attól függ, hogy milyen az adott termék specifikuma, illetve hogy mi a kampány célja. Mindössze 10 női fogyasztó vett részt abban a fogyasztói ajánlás kampányban, amelyben tavaly az egyik a lengyel piacra bevezetésre került diétás étrendkiegészítőt kellett, hogy népszerűsítse.Mind erősen motiváltak voltak: az akció részeként vállalták, hogy alávetik magukat egy nagyon szigorú diétának, és hozzájárultak, hogy felhasználhassák képeiket a média kampányban. Három közülük ténylegesen a reklám arcai lettek, akik reklámozták a piaci újdonságot a sajtóban, a cég honlapján, illetve online filmekbenA nők számára az a legmegbízhatóbb, hogyha olyan nők véleményét hallják, akik olyanok, mint ők, akiben bízhatnak.. Az említett étrendkiegészítő kampánya, a résztvevők nagyon kis csoportjával teljesítette ezt a feltételt.Ugyanakkor a szintén ugyanezen cég megrendelésére készült legnagyobb szabású akcióban a lengyel gyakorlatban 12.000 résztvevővel igyekezett.
4. Ajánlásban a nők határozottan jobban teljesítenek mint az erősebbik nem.A termlktesztelésre és véleménymegosztásra hajlamos fogyasztói közösség túlnyomó részét ők adják. Ezt bizonyítják a női portálok sikerei és közösségeik elkötelezettsége is. Nem csoda, hát hogy a nők szívesebben és gyakrabban vesznek részt szóbeszéd-kampányokban mint a férfiak. És tízből kilenc projetben elkötelezett részt is vállalnak. Akár azt is mondhatnánk, hogy az reprezentatív résztvevői csoportot alkotnak a termékek és márkák ajánlásában, bár – mint már említettük (lásd az 1. és 3.) – ezek a termékek nem mindig közvetlenül nekik lettek címezve.
5. A nők látják, hogy vannak jók az ajánlásban – és büszkék rá. Kompetens tanácsadó, egy személy kifinomult ízléssel, akit barátai magukkal visznek vásárolni, az újdonságok és ajánlatok ismerője, néha egészen mint mentor – ez olyan státusz, ami a nőket elégedetté teszi. Szívesen és lelkesen tökéletesítik természetes vásárláskutató ajánlatösszehasonlító készségeiket, illetve szívesen hallgatják, mondanak rájuk mások. Ez egyrészt kacsolatban van a nők azon természetes hajlamával, hogy segítsenek másoknak, másrészt azzal a prgmatikus hozzáállással, amit a vásárlással kapcsolatban úgy lehetne összefoglalni, hogy: “Mindenre kíváncsi vagyok, de miért kéna felfeszítenem a nyitott ajtót? Sokkal jobb, hogy felhasználom mások tapasztalatait. ” Ezért más nők véleménynyilvánítását (online vagy offline) a nők úgy értelmezik, mint egyfajta viszonosság elv megvalósítását: “A mások fogyasztói tapasztalataiból való merítés megkönnyíti az életemet, tehát magam is mikor véleményt formálok valamiről – biztos hogy nem tartom meg magamnak”.

Visszatérés <